We made it!

Wandelen in tropisch REGENwoud

Wet t-shirt contest

‘hoe lang zal het duren voor we weer normaal kunnen lopen?’ We bekijken samen Peters ontstoken blaar op zijn kleine teen. We hebben op beide voeten blaren, teennagels die er af gaan vallen en ik heb een dikke enkel. Kreunend en piepend bewegen we ons voorzichtig over de boot: knieën en beenspieren doen allemaal pijn. Op de oversteek van Curacao hadden we hoge golven en veel wind, maar meer dan wat zeeziekte hebben we niet ‘geleden’.ciudad-perdida-elevation-notes

Rivier oversteken met hulp

Doe ik dit voor mijn lol?’ vraag ik me vijf dagen eerder af als we ons langs de zoveelste lange steile helling omhoog slepen. Ik heb nog nooit zó gezweten in mijn hele leven: binnen 15 minuten is mijn shirt zo nat alsof ik onder de douche ben geweest. We zijn op weg naar de Ciudade Perdida, een 1000 jaar oude Tayrona stad in het oerwoud van de Colombiaanse Sierra Nevada. De groep waar we mee lopen zijn meest twintigers. Alleen een Belgisch echtpaar – we leren van hen en hun kinderen Belgisch jammeren – en wij brengen de gemiddelde leeftijd een stuk omhoog.

ieder zijn bedje onder een muskietennet

We slapen in kampementen waar we de inheemse mensen van dichtbij meemaken. Ze zijn makkelijk te herkennen aan hun witte kleding. De kleur symboliseert de zuiverheid van de natuur en de wolken, alleen bij de kleine kinderen is de kleding in deze vochtige, vaak modderige omgeving niet zo ‘zuiver’. Ik kan eigenlijk maar nauwelijks geloven dat deze mensen leven zoals 1000 jaar geleden, zonder moderne hulpmiddelen,

DSCN0716Inheems kind kan ons goed bekijken

alleen de 5% die dat echt wil doet dat – alles moet te voet en met ezels vervoerd worden – ze zijn semi-nomaden, trekken met hun hele hebben en houwen tussen hun verschillende huizen – ze hebben heel weinig contact met de buitenwereld.
Op de morgen van de derde dag beklimmen we de 1200 treden naar de Verloren Stad. Het complex is veel groter dan ik me voorgesteld had. Ook is de weg ernaartoe veel zwaarder dan ik me voorgesteld had, maar om op deze magische plaats te zijn is een enorme beloning.

DSCN0768We blijven er een paar uur en horen van alles over de goudschatten die hier gevonden zijn, de geschiedenis en de cultuur van de Tayrona stammen.
‘Peet, kijk!’ Ik probeer Peter fluisterend opmerkzaam te maken op de wangen van de Kogi-vriend van één van onze gidsen.

Kogi vriend

Hij vertelt over zijn stam en zit met zijn Poporo – een kalebas met een wittige substantie in een ring eromheen gesmeerd – bij ons aan tafel in het kampement. Tussen het praten door kauwt hij op een prop coca – bladeren. We hebben onderweg een plantage gezien en iedereen heeft hier zijn eigen coca-planten. Het is een belangrijk onderdeel van de inheemse cultuur. Ook marihuana wordt hier – legaal – gekweekt.

transportDSCN0681DSCN0796DSCN0779

Transport

DSCN0724De vierde dag nemen we afscheid van onze groep. Wij nemen nog een dag rust in het eerste kamp en zij lopen door. We hadden meer tijd en hulp nodig dan de rest, maar uiteindelijk zijn we er gekomen: ‘como una Tortuga’ (als een schildpad).

Onze verbazing is groot als we in het kamp Claudette ontmoeten, een zeilster die we vier maanden eerder op Bequia leerden kennen. Na een gezellige avond, een late start – half negen – en toch weer flinke wandeling van drie uur komen we kletsnat bezweet aan in Machete waar we na de lunch in de jeep terug stappen.
Nu is het tijd om te herstellen en na te genieten van onze stoere tocht!

een paar van de terrassen

Een paar van de terrassen van de Lost City

6 reacties op “We made it!

1. ff voor de leken ;

Als je de zeilen leest kun je dit gebruiken

BF KNMI Zeevaart in km/h knopen inm/s zeeoppervlak
    0 stil windstil 0-1 0-1 0-0,2 spiegelgladde zee
    1 zwak lauw en stil 1-5 1-3 0,3-1,5 golfjes, geschubd aanzicht
    2 zwak flauwe koelte 6-11 4-6 1,6-3,3 kleine korte golfjes
    3 matig lichte koelte 12-19 7-10 3,4-5,4 kleine golven, toppen beginnen te breken
    4 matig matige koelte 20-28 11-16 5,5-7,9 kleine golven beginnende witte schuimkoppen
    5 vrij krachtig frisse bries 29-38 29-38 17-21 8-10,7 matige golven, overal schuimkoppen
    6 krachtig stijve bries 39-49 22-27 10,8-13,8 grote golven, opwaaiend schuim
    7 hard harde wind 50-61 28-33 13,9-17,1 golven worden hoger, beginnende schuimstrepen
    8 stormachtig stormachtige wind 62-74 34-40 17,2-20,7 matig hoge golven, schuimstrepen
    9 storm storm 75-88 41-47 20,8-24,4 hoge golven, rollers, slecht zicht door schuimvlagen
    10 zware storm zware storm 89-102 48-55 24.5-28.4 zeer hoge golven, zee wit van schuim, overslaande rollers
    11 orkaanachtig zeer zware storm 103-117 56-63 28.5-32.6 extrteem hoge golven, zee geheel bedekt met

2. Na een “barre tocht” naar en retour België net thuis. Zeilen in de bus: erg leuk artikel zeker als je die kant op wil.
    Inspireert vast een collega zeiles/s echtpaar haha.
    Wij niet dus, Achterhoek is ook mooi toch.
    En af en toe op zee is voldoende.
    ps bij windje 5 haken ze hier al af :-) (was vanmiddag, stralend weer en strakblauwe hemel op zondag notabene)

• Bijna niemand op het water en zeker niet onder zeil.
      We kwamen van de Westerschelde, in ons uppie dus.
      Oosterschelde wel wat bootjes maar vaak op de moter1
      In dezelfde zeilen ‘leuk” artikel voor jullie om de staande mastroute die gestremd is door een kraan die in Alphen omgevallen is over zee te omvaren. Kijk maar of je het kunt openen! Tenenkrullend.

3. Dit is nou precies wat reizen zo interessant maakt. Een beetje ( heel veel ) afzien, en dan een wereld ontdekken die je voor onmogelijk hield. Prachtig regenwoud, ongekende geuren en geluiden. Mensen die in een andere tijd lijken te leven. Wat een geweldige ervaring hebben jullie opgedaan. Wees er trots op en koester de herinnering !
    Ik krijg een beetje heimwee naar die fascinerende jungle.. Maar ontdek dat de Hautes Alpes ook hun charmes hebben als ik alleen in mijn tentje uitkijk over het meer van Serre Poncon..Wat ben je rijk als je zoveel reizen kunt!